Loading
Bizi Arayın! +90 (212) 604 34 00 | info@info-line.com.tr

Bir 118 Hikayesi

Alexander Graham Bell 1800'lerin son çeyreğinde telefonu icat ederken yaklaşık 150 yıl sonra gelebileceği noktayı muhtemelen hayal bile etmemiştir. Sadece uzak mesafeler arasındaki iletişimi kolaylaştırmak adına yapmış olabilir. Tabi, o tarihlerde Bell'in kafasındaki uzak mesafe ölçüsü iki sokak arasına mı yoksa deniz aşırı iki kıta arasına mı denk geliyordu bunu da bilemiyoruz. Ama şu kesin olmalı ki; her keşif ya da icat kendi gelişim seyri içinde insanları yeni uygulama alanları bulmaya ve yeni ihtiyaçlar keşfetmeye sürüklüyor.

 Çocukluğumda iyi bildiğim iki kısa numara vardı; biri masal servisi olarak hizmet verirdi, diğeri; akrabaların bilmediğimiz numaralarını öğrendiğimiz 118 bilinmeyen numaralar servisi idi.

 O dönemde tek bir telefon şebekesi, tek bir firma ve tek bir rehber vardı. 118'i aradığınızda karşınızda bir kadın sesi, ya numarayı aktarır ya da bir robota (sesli yanıt sistemi) yönlendirip onun bilgiyi okumasını sağlardı.

 Ülkede telefon operatörlerinin çoğalması telefon rehberi sayısının da artmasına sebep oldu. Her operatör kendi rehberini oluşturarak kendi kullanıcılarına yönelik bilinmeyen numaralara ulaşabileceği bir rehberlik hizmeti vermeye başladı. Ancak kullanıcı açısından zorlu bir senaryo oluştu çünkü aradığı kişinin numarasına ulaşmaya çalışırken her operatöre ait rehberi karıştırmak zorundaydı. Girişimci ruh bu zorluğu görüp oluşturacağı pazarı tespit edince ortaya yeni bir sektör çıktı; rehberlik servisi.

 Geçmişte kısa acil numaralar kapsamındaki 118 ile bilinmeyen numaralar hizmetini o dönemdeki PTT'nin telefon aboneleri için veren yapı, Türk Telekom'un özelleşmesini takiben özel operatörlerin de rehberlik servisini destekleyen yeni kodlamasıyla 118xy düzenine dönüştürüldü. (11811, 11832, 11842, 11855) Her operatörün kendi rehberlik servisini oluşturan bu numaralar ile sadece ilgili operatörlere ait telefon numaralarına ya da telefon kullanıcılarına ulaşmak mümkün oluyordu.

İşte, rehberlik servisi sektörünün ortaya çıkmasına sebep olan bu akışın sonunda; telekomünikasyon sektörünü düzenleyen BTK tarafından, rehberlik hizmetini tek noktadan vermek isteyen özel işletmelere rehberlik lisansı verilmeye başlandı.

 Başlangıçta bilinmeyen numaralar için bir çoklu 118 rehberi olma özelliği taşıyan bu firmalar, zamanla, oyunun kurallarının BTK tarafından yeni hizmetler ekleyecek şekilde düzenlenmesiyle; bilgi ve tercih rehberliği, bilgi danışma hattı ve teknik destek hattı gibi hizmet kalemlerini de bünyelerine dahil ettiler.

 2008 yılından itibaren BTK'dan aldıkları rehberlik lisanslarıyla sektöre giren firmalar; gerek kurumsal gerek bireysel kayıtlar için isimden numara sorgulama ve numaradan isim sorgulama hizmetlerinin yanı sıra; nöbetçi eczaneden çilingire, hastaneden lokantaya, teknik bilgiden tarımsal bilgiye, ulaşım güzergâhından sinema seanslarına kadar her türlü bilgiyi beş haneli bir telefon numarası uzaklığında vermeye başladılar.

 Günümüzde 11810 - 11899 Aralığında yer alan toplam 90 adet 118 numarası mevcuttur. Bu numaralardan 26 tanesinin lisansı 19 ayrı şirket tarafından alınmıştır. Ancak aktif olarak sadece 8 işletmeci hizmet vermeye devam etmektedir.

 Son BTK verilerine göre 7 milyon çağrı ve yaklaşık 12 milyon dakika üreterek bilinmeyen numaralar ve rehberlik hizmeti veren sektör aynı zamanda ülke istihdamına da önemli bir katkı sağlamaktadır. 

 

01.01.2016, İstanbul

Ümit Erdem 

Infoline Çağrı Merkezi Müdürü

Yazar

ismail

Tarih

8.1.2016 17:23:29

Görüntülenme:

232

INFOLINE TEKNOLOJİ A.Ş
Evren Mh. Koçman Cd. Ziyal Plaza A Blok B1 1. Kat PK 34212 /Güneşli
+90 (212) 604 34 00
+90 (212) 550 34 77
Blog Yazıları
Hakkında
sosyal medya